Home » Ιστορία » H ΕΞΟΔΟΣ ΤΗΣ ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ

H ΕΞΟΔΟΣ ΤΗΣ ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ

H Έξωση του Όθωνα

Η επίσημη υποδοχή του Όθωνα στην ελαιογραφία του Peter Von Hess μαρτυρεί δυο πράγματα.

Τον τρόπο με τον οποίο η Γερμανία ήθελε να κυβερνήσει το τότε μικρό, υπό εκκόλαψη, κρατίδιο της Ελλάδας και το μέλλον της βαυαρικής βασιλείας.

Η υποδοχή του Όθωνα, Otto Friedrich Ludwig von Wittelsbach στα γερμανικά, έγινε σύμφωνα με το βασιλικό πρωτόκολλο που καθόριζε στους  Έλληνες να διαλέξουν την υποδοχή του, προτείνοντάς τους -με βαθιά πολιτική και κοινωνιολογική σημασία- δυο τρόπους:  Με φέσι γονατιστοί και φίλεμα των ποδιών του ή ασκεπείς με προσκύνηση μόνο.

Ο πίνακας αποκαλύπτει με ποιον τρόπο έγινε η υποδοχή του και τα βλέμματα των Ελλήνων αποκαλύπτουν, την προκαθορισμένη έξωση-έξοδο και αναχώρησή του από την Ελλάδα.

Ένα νέος πίνακας σήμερα δε θα ήταν διαφορετικός, τοποθετώντας την κηδεμονία της Ευρώπης στον εικοστό αιώνα σ΄έναν Γερμανό Φύρερ, ο οποίος αποδείχθηκε αντάξιος του Όθωνα.

Πώς αντιλαμβάνεται το ρόλο της η Γερμανία και πώς βλέπει τους άλλους λαούς η γερμανική ηγεσία και ιδιαίτερα τους Νοτιοσλαύους, απολαμβάνοντας τη σημερινή εξουσία της,  έγινε ορατό τα τελευταία χρόνια από τους περισσότερους Ευρωπαίους.

Τα βλέμματα των περισσοτέρων Ευρωπαίων, σε έναν φανταστικό πίνακα, κοιτάζοντας τη σημερινή γερμανική ηγεσία, δε θα διέφεραν από τα βλέμματα των Ελλήνων κατά την υποδοχή του Όθωνα.

Όπως συμπεριφέρθηκε, αλαζονικά και περιφρονητικά, η «ελέω θεού», βασιλεία στη μικρή Ελλάδα τότε, το ίδιο συμπεριφέρονται και τώρα(μετά την ένωση των δύο Γερμανιών). Η περίοδος της Αντιβασιλείας των τριών Επιτρόπων στην Ελλάδα του 19ου αιώνα, πανομοιότυπη με τη σημερινή επιτροπεία της Ελλάδας και  άλλων εταίρων της Ε.Ε. του εικοστού πρώτου αιώνα.

Και τότε τα μνημόνια πανταχού παρόν, οι μίζες σε ημερήσια διάταξη, το δημόσιο χρέος στη κορφή του Ολύμπου. Όλοι οι πρωταγωνιστές και τότε και σήμερα στο ίδιο έργο.

Οι ομοιότητες είναι πάρα πολλές. Στη θέση της Ελλάδας τότε, η Ε.Ε. (άνευ ευρωπαϊκού συντάγματος) τώρα.

Η πρώτη επαναστατική εκδήλωση εναντίον της βασιλείας του Όθωνα (1833) ξεκίνησε μετά από 10 χρόνια, με τη Επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου του 1843, αναγκάζοντας τον  Όθωνα να παραχωρήσει το Σύνταγμα του 1844, σημαίνοντας το τέλος της απόλυτης μοναρχίας.

Το αντιβασιλικό ρεύμα συνεχίστηκε και άρχισε να μεγαλώνει ύστερα από πολλές πραξικοπηματικές παρεμβάσεις του Όθωνα, οι οποίες προέρχονταν επειδή δεν μπορούσε να συμβιβαστεί με την ιδέα ενός συνταγματικού βασιλέα.

Η εξέγερση του Ελληνικού λαού έδωσε τέλος, με την έξοδο της “ελέω θεού” μοναρχίας, σε μια ακόμη κηδεμονία(1862) των τριών αποικιοκρατικών ευρωπαϊκών δυνάμεων, Αγγλίας, Γαλλίας και Ρωσίας.

Όρμος Κερατσινίου την 11η Οκτωβρίου του 1862. Ο Όθωνας κατεβαίνει από τον ατμοδρόμωνα ΑΜΑΛΙΑ και επιβιβάζεται σε λέμβο, στην οποία ήδη βρίσκεται εντός η Αμαλία κλαίουσα. Πίσω αναμένει η αγγλική κορβέτα  ΣΚΥΛΛΑ με την οποία ο Όθωνας και η Αμαλία έφυγαν οριστικά από την Ελλάδα.

Πίνακας: Η επίσημη υποδοχή του Όθωνα. Ελαιογραφία του Peter Von Hess. Νέα Πινακοθήκη Μονάχου.

Πίνακας: Η Επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου του 1843.  Αγνώστου ζωγράφου του 19ου αιώνα. Συλλογή Λ. Ευταξία, Μουσείο Αθηνών.